Bostanlı – Alsancak arabalı vapur seferleri geliyor

İzmir Büyükşehir Belediyesi konut sahipliğinde İZFAŞ, ARK Fuarcılık iş birliğiyle düzenlenen Road2Tunnel – 5. Milletlerarası Karayolları, Köprüler ve Tüneller İhtisas Fuarı ile birlikte Transcity Sürdürülebilir Ulaşım, Yaşanabilir Kentler Forumu da düzenlendi. Sürdürülebilir kent içi ulaşım sistemlerinin ekonomik, çevresel, toplumsal boyutları ele alındığı Forum’un İZDENİZ iş birliği ile düzenlenen Deniz Yolu Forumu kısmında, “Kent içi Denizyolu Ulaşımı İdare Siyasetleri – Kamu & Özel Kesim İş birliği” ile “Deniz Taşıtlarında Verimlilik, Yeni Kuşak Güç Sistemleri ve Geleceğin Teknolojileri” başlıklarında deniz toplu nakliyatının geleceği ve karbonsuz deniz taşıtları konusu masaya yatırıldı.

Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Lideri Yusuf Öztürk moderatörlüğünde gerçekleştirilen “Kent içi Denizyolu Ulaşımı İdare Siyasetleri – Kamu & Özel Bölüm İş birliği” başlıklı oturumda; İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kent Çizgileri Genel Müdürü Sinem Dedetaş, İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) Genel Müdürü Murat Orhan, TURYOL Yönetim Kurulu Lideri Yunus Can, İzmir Büyükşehir Belediyesi İZDENİZ Yönetim Kurulu Lideri Osman Hakan Erşen ile Deniz Tarihi Müellifi Ali Bozoğlu konuşmacı olarak yer aldı.

“AVRUPA’NIN EN FAZLA DENİZ TOPLU TAŞIMASI YAPILAN YERİ İSTANBUL”

Deniz ulaşımını artırmanın yalnızca denize yeni çizgiler açarak yahut yeni araçlar koyarak yapılamayacağını belirten Sinem Dedetaş, “Günümüzde vakitle yarışıyoruz, en süratli ulaşım aracını tercih ediyoruz. Yapılan bir çalışmaya nazaran; 15 milyon İstanbullu meskeninin 500 metre çapında bir otobüs durağına ulaşabiliyor. 13 milyon İstanbullu metro durağına erişebilirken yalnızca 900 bin civarında İstanbullu da iskeleye ulaşabiliyor. Toplamdaki hissesi artırmak için şimdiki durumu düzgün tahlil edip kaynakları hakikat kullanmak gerekiyor. Aktüel şartları dikkate alarak, verimli bir tahlil yaparak, toplam faydayı düşünerek bir planlamaya gidilmesi gerekiyor. Kara, raylı sistemler ve deniz ulaşımı entegrasyonunu sağlayarak, daha kısa aralı taşımacılıklarla denize besleme çalışmaları yapılarak toplamdaki hissenin artırılabilmesi için çalışmalar gerçekleştiriliyor” biçiminde konuştu.

İSTANBUL’A ELEKTRİKLİ VAPUR FİLOSU

BOSTANLI – ALSANCAK OTOMOBİLLİ VAPUR PROJESİ

İzmir Büyükşehir Belediyesi İZDENİZ Yönetim Kurulu Lideri Osman Hakan Erşen de yıllık 800 bin araç ve 18 milyon yolcu taşıdıklarını belirterek, “Araç nakliyeciliğinde 7 gemi ile hizmet veriyoruz. Buradaki ana muvaffakiyete, gemi sayısındaki artışla birlikte sefer sayısını sıklaştırarak eriştik. Akaryakıt ve işçi masraflarındaki artışa karşın pik saatlerde tüm çizgilerde 15 dakikada bir sefer yapıyoruz ve yetmediği anlarda da derhal yedek gemileri devreye sokarak doldur boşalt sistemine geçiyoruz. Örneğin, geçtiğimiz 9 Eylül günü 5 bin araç taşıdık, 82 bin kişi yolcu taşıma vardı. Belediye Liderimiz Tunç Soyer’in de vizyonuydu, İstanbul’daki üzere köprülerimiz olmadığı için alt geçitlerimiz, raylı sistemlerimiz olmadığı için bir yüzer köprü yapmaya çalıştık. Bunu da küçük çapta başardık, şu anki gereksinimi karşılayabiliyoruz, ancak gerektiğinde 7 geminin 7’sini de denize çıkartarak sayısı artırabiliriz. Bizim ana düşüncemiz iskele düşüncemiz, sefer sayıları artınca yanaşmada gecikmeler olabiliyor. Alsancak’tan da bu çizgisi yapmayı düşündük, fakat Alsancak Limanı’nın gümrüklü saha olması, şu an için elimizi bağlıyor. Gerekli görüşmeler devam ediyor, açabilirsek ikinci bir çizgi olarak da Bostanlı – Alsancak sınırını açmayı düşünüyoruz” dedi.

“ANA DÜŞÜNCEMİZ BİLET FİYATLARI”

Erşen, “Ana ıstırabımız, tıpkı İstanbul’da da olduğu üzere bilet fiyatlarımız, maliyetlerimizin sırf üçte biri. Büsbütün İzmir Büyükşehir Belediyemizin dayanağı ile yürüyor bu hizmet şu anda. Yoksa bir denizcilik şirketi olarak yapılması fiziken mümkün olmayan bir şey devam ediyor. Umarım bu bahiste da gelişmeler olsun ki zararlarımız düşsün. Yakıt artırımlarından sonra fiziken bir denizcilik şirketinin kaldırabileceği ziyanlar değil. Yolcu gemilerimiz de tıpkı durumda maalesef. Hizmet kalitesini ve seferleri azaltmamak için elimizden geleni yapıyoruz. Hatta Körfez içi ulaşımının yanı sıra yaz döneminde düzenlediğimiz Urla, Mordoğan, Foça seferlerinin yanı sıra İzmir’den Midilli’ye seferlere başladık” diye konuştu.

“DENİZDE TOPLU ULAŞIM, TEŞVİK OLMADAN MÜMKÜN DEĞİL”

“DESTEK ŞART”

TURYOL Yönetim Kurulu Lideri Yunus Can da günlük 55 – 60 bin yolcu taşıdıklarını, kamuya da gemi kiralama hizmeti verdiklerini belirterek, “Deniz ulaşımını artırmak için en az yatırım yapılacak alan denizdir. Bunları besleyebilecek bir kara entegrasyonu oluşması lazım. Bunun sağlıklı hale getirilmesi sonucu hem İstanbul hem İzmir’de yolcu sayısı artar” dedi. İstanbul’da hedeflenen filo birliği konusunda itirazlarının olmadığını da söz eden Yunus Can, artan maliyetlere de dikkat çekerek deniz toplu nakliyatının kesinlikle merkezi yahut lokal yönetimler tarafından desteklenip sübvanse edilmesi gerektiğini söyledi. Deniz Tarihi Muharriri Ali Bozoğlu da tarihten günümüze deniz nakliyeciliği serüvenini anlattı.

YENİ KUŞAK GÜÇ SİSTEMLERİ

Forumun ikinci oturumunda ise “Deniz Taşıtlarında Verimlilik, Yeni Kuşak Güç Sistemleri ve Geleceğin Teknolojileri” konuşuldu. İzmir Büyükşehir Belediyesi İZDENİZ Yönetim Kurulu Lideri Osman Hakan Erşen moderatörlüğündeki oturumda, İZENERJİ ve İZETAŞ Yönetim Kurulu Lideri Ercan Türkoğlu, ODTÜ Fen Edebiyat Fakültesi Fizik Kısmı Prof. Dr. Bülent Gültekin Akınoğlu, NAVTEK Deniz Teknolojileri A.Ş. Genel Müdürü Ferhat Acuner ve Aksoy Ship Gelibolu Tersanesi Yönetim Kurulu Üyesi Oya Aksoy konuşmacı olarak yer aldı. Çevreci ve sürdürülebilir denizcilik açısından, karbon salınımı olmaması için elektrikli gemilerin kıymeti vurgulandı. Uzmanlar, yeni jenerasyon elektrikli araçların; beşere, etrafa ve güç kaynaklarına ziyan vermeden yüzde 100 yenilenebilir güç kaynakları kullanılarak işletilmesinin değerine dikkat çekti. Tersaneleri bu mevzuda kâfi donanıma sahip ve hazır olan, muhakkak başlı ülkeler ortasında olduğumuz da aktarıldı. Fosil yakıtlı taşıtlara nazaran güç maliyetinin düşük olmasına da dikkat çeken uzmanlar, karbonsuz deniz taşıtları için teşvik olması ve devlet dayanakları ile bunun önünün açılması gerektiğini söz etti.

Forumun son kısmında ise İZDENİZ Yönetim Kurulu Üyesi Müellif Muzaffer Ayhan Kara’nın konuşmacı olduğu Dünden Bugüne Körfez’de Ulaşım oturumu gerçekleştirildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir